3PL för företagets behov

27 december 2020 jonas_olsson

Inom företag vet man att det sällan är ultimata situationer. Antingen har man för mycket att göra eller för lite. Personalen kan vara för få eller för många, och maskiner kan gå på högvarv eller inte nyttjas fullt ut. 

Lagringsytorna kan vara överbelamrade eller stå halvtomma. Och båda dessa tillstånd är negativt för företagets ekonomi eftersom det sliter på resurserna eller gör att resurserna kostar mer än de används. Men ändå är det något som är i stort sett omöjligt att parera under årets alla dagar. 

 

En partner som avlastar

Ska man som företag ta in personal som avlastar, eller ha lagringsytor, så är det svårt att lyckas med detta när dagarna kan variera stort. Därför finns det företag som har som affärsidé att hjälpa andra företag med allt som rör 3PL. Det är lätt att kunna hjälpa till med som utomstående part. 

Med 3PL menar man en part som är nära involverad med avsändare, och ibland även mottagaren, i ett logistikflöde. Men det kan vara hur stort eller hur litet som helst. Ibland kan man endast vara logistikföretaget som fraktar godset. Men företag som exempelvis https://www.hillmerslogistik.se/tjaenster#3pl tar gärna på sig fler delar i logistikflödet, för att underlätta för kunden.

 

Ta över hela kedjan

Hela vägen från avsändarens hylla till mottagarens hylla, och tillbaka igen, kan man hjälpa till med inom 3PL. Det innebär alla fraktdokument, avrop, transport, lagring, returer, beställningar med mera. För beställande företag ger det inte bara en avlastning för den egna personalen, utan det finns ännu fler mervärden att få. 

Eftersom logistikpartnern är så pass involverad och kunnig inom sin kunds behov och önskemål, kan kunden också planera och vara kunnig inom dessa områden. Det är områden som kunden ibland inte själv kan se, eller som kunden inte har tid att ta tag i eller planera för.