Kundklubb – vad betyder det?

28 oktober 2019 admin

Tittar man på Wikipedia beskrivs en kundklubb på följande sätt: ”En kundklubb är ett program för kunder som premierar lojalitet till ett försäljande företag”. Fenomenet ”kundklubb” startade i Tyskland men utvecklades till sin nuvarande form i USA i slutet av 1980-talet. Sedan dess har konceptet ändrats bitvis och den stora förändringen skett i samband med digitaliseringen.

 

Idag handlar det om att skapa virtuella kundklubbar där idén likt den ursprungliga är att motivera kunder att handla en viss produkt eller tjänst. Detta sker då givetvis på nätet.

 

 

Motivation och lojalitet

 

Kundklubbar hänger ofta ihop med två andra begrepp, nämligen motivation och lojalitet. Tanken bakom en speciell klubb är att motivera en utvald grupp av människor till att bete sig på ett visst sätt. Därutöver behöver man även skapa en lojalitet, dvs få gruppen att handla på ett och samma sätt gång på gång.

 

Det låter ganska svårt och det är det också. Vad motiverar människor? Oftast är det vissa former av förmåner, något som man i de allra flesta fall får av en kundklubb.

 

Lojalitetsprogram

 

Ytterligare ett begrepp som ingår i konceptet för kundklubbar är lojalitetsprogram. Visserligen är lojalitetsprogram något som kundklubbkonceptet använder sig av men här måste det understrykas att ett sådant program även kan implementeras i företag i form av bonussystem och belöningssystem. 

 

Lojalitetsbegreppet har nått nya höjder. Idag kan man anlita företag som skapar smarta lösningar vars främsta mål är att motivera medarbetare att stanna kvar hos ett företag och skapa en bra teamkänsla. Sådana lojalitetsprogram omfattar olika typer av event, bonusar och intressanta belöningar. Tanken är att bygga och driva effektiva kundklubbar och motivationsprogram för medarbetare där slutresultatet är ett lönsammare och stabilare företag.

 

Med andra ord behöver inte en kundklubb vara en grupp människor som får rabatter i mataffärer utan är ett invecklat begrepp med bredare betydelse.