Ta reda på vad andra tycker

29 januari 2020 jonas_olsson

Som företag kan det vara svårt att få veta vad kunderna tycker och tänker eftersom de man oftast hör ifrån är de som är missnöjda. De som är nöjda eller har förbättringsförslag hör man sällan ifrån och därför är det ett mycket stort mörkertal av kunder som man endast kan gissa sig till vad de tycker. Men det finns sätt att ta reda på vad kunder eller omgivning har för åsikter genom att göra någon slags Marknadsundersökningar där man kan ta reda på det positiva, negativa och om det finns något förslag på hur företaget kan bli bättre.

 

Hur gör man undersökningar?

Det finns ett flertal olika slags undersökningar som man kan göra och vilken undersökning som man väljer medför också olika sätt att utföra undersökningarna på. Ibland kontaktas de som man vet är kunder och ibland kan man medvetet välja de som inte är kunder eller bara väljer människor utan att veta om de är kunder eller ej. Det viktigaste är att man har en plan för vilka man vill ha med i sina undersökningar och vilka frågor man hoppas få svar på.  

 

 

Vilka olika slags undersökningar finns det?

Beroende på vilka man vill intervjua, och i vilket syfte, så väljer man vilken slags undersökning man vill göra. De vanligaste undersökningarna som finns är telefonintervju där man ofta kontaktat intervjupersonen i förväg för att avtala en tid för intervjun. Postala enkäter skickas ut per post och har ofta koder som gör att man vid inräknandet av resultat kan se vilka som svarat eller inte svarat, men inte vad de svarat. Webbundersökningar, panelundersökningar och fokusgrupper är ibland betalda och många söker sig till dem för extrapengar och lärdom samtidigt. På-stan-intervjuer görs med de som råkar gå förbi och är raka motsatsen mot djupintervjuer där man söker upp den man vill få sina svar ifrån.