Ett arbete som konsult

06 februari 2020 jonas_olsson

Vad innebär egentligen ett arbete som konsult? Som konsult så innebär det att du arbetar för att hjälpa och konsultera andra inom det område som just du är expert inom. Det kan vara inom teknik, ekonomi eller ja, inom de flesta områden faktiskt. En konsult arbetar helt enkelt som en rådgivande specialist inom sitt kunnande område. Man kan vara anställd av ett företag som deras konsult eller så har man ett eget företag och bestämmer själv över vilka uppdrag man vill åta sig att göra. Som sakkunnig rådgivare kan man själv välja sin yrkesbana och många tycker att det ger en enorm frihet i att arbeta som just konsult. 

 

Fritt arbete

Många anser faktiskt att konsultyrket är vägen till lycka och framgång. De som väljer att starta och arbeta för sitt eget företag tycker att friheten är det som lockar och just att man har möjligheten att själv välja vilka slags jobb man åtar sig. Är man specialiserad konsult inom vård och omsorg till exempel, så kan man åta sig uppdrag därifrån. Många arbetar inom juridikens värld som konsulter men de behöver inte nödvändigtvis vara utbildade advokater för den sakens skull. 

 

 

Konsultprofil

Väljer man att arbeta för någon annan, att vara anställd inom ett så kallat konsultföretag, så är det de som väljer ut uppdragen som passar för varje konsult. Det ger en viss frihet det också men inte alls på samma sätt som om man hade sitt eget företag och helt kan välja själv vad man vill göra och inte. 

Om man arbetar inom ett konsultföretag som till exempel https://tecreacare.com/ så får man en så kallad konsultprofil. Den ser ut på liknande sätt som ens CV, där det står vad man har för kunskaper och meriter. På så vis kan andra företag söka efter den rätta konsulten för deras företag.