Hur man premierar kundlojalitet

18 oktober 2021 Lily_Hansen

editorial

Det är en ständig kamp om kunderna, inom alla företag. Och det finns en mängd olika saker som kan spela in när man som kund väljer vem man ska handla från. Många kanske tänker att det enbart handlar om produkten och inget annat. Men det finns mycket som kan göra att du väljer en annan produkt än vad du kanske egentligen vill ha, bara för att det finns annat som spelar en större roll eller som har en större lockelse än själva produkten.

En faktor kan vara att det är närmare till en affär än en annan, eller att en onlinebutik har kortare leveranstid. Det kan också vara så att man ska köpa andra saker i en annan butik och därför väljer att endast gå till den butiken, trots att den första har det man egentligen vill ha. Ytterligare faktorer kan vara att man känner någon i en butik och hellre handlar där, eller för att en butik erbjuder sina kunder mervärden på grund av deras kundlojalitet.  

 

Kundklubb som ger mer

Ett sätt att premiera kundlojalitet är genom att ordna en kundklubb. Det är en klubb där du ska vara kund för att få vara med, och ofta får du erbjudanden när du gör ett köp. För dig innebär det inte någon kostnad, och du behöver inte göra någonting för att vara med. Men du kommer att få en massa mervärden på grund av att du väljer att gå med i företagets kundklubb som inte de andra kunderna får.

Det kan vara rabatter, inbjudningar till rea, återbäring på inköp eller precis det som företaget väljer att erbjuda sina kunder i kundklubben. Förr var det många som tackade nej enbart för att det innebar en mängd olika kundkort som fyllde plånboken. Men idag räcker det med att du visar upp ditt id-kort eller betalkort.