Konsten att få lojala kunder

12 februari 2020 patrick_pettersson

I de flesta branscher är det så att en bra affär ofta följs av flera. Är kunderna nöjda, kommer de tillbaka och köper ännu mer. Att konkurrera genom att ha låga priser kan vara en stor risk. Kanske blir råvarorna dyrare, och du tvingas höja försäljningspriset. Är någon av dina konkurrenter ännu billigare, kommer kunderna att gå dit, och du förlorar intäkter. Det gäller att knyta fast dem till ditt företag, så att du ökar deras kundlojalitet. Det kan man göra genom att starta en kundklubb. Länktips: https://www.inspirationcompany.se/

 

Event och trohetsrabatter i kundklubben

Det är lättare att få de gamla kunderna att köpa mer från dig än vad det är att skaffa nya kunder. Ditt kundregister är en stor tillgång, så se till att utnyttja det väl. Du har levererat till dem redan och har dem kanske också inlagda i ditt affärssystem. Det kan du dra fördel av och ta det ett steg längre. Genom att erbjuda dem att gå med i en kundklubb, kan du se till att de får nyhetsbrev och erbjudanden regelbundet, och de kan få lojalitetsrabatt om de handlar oftare. Du kommer att uppleva hur omsättningen ökar av bara farten.

 

 

Elektronisk kundbevakning

Även om meddelandena ser personliga ut, genom att du får med kundens förnamn i reklamen, sker kundbevakningen givetvis elektroniskt. En firma som är experter på sådan här marknadsföring hjälper dig igång med kundklubben och sköter hela administrationen åt dig.

Kunderna känner sig uppskattade och uppmärksammade, för de får fördelar med att vara med i klubben, och du kan också ordna tävlingar och jippon, om du vill. Medlemsvärvning kan du få in där också, och det tjänar du ännu mer på, för då gör kunderna själva reklam för ditt företag. Det går enkelt och snabbt att skicka elektronisk information, och du får en bra och trogen kundkrets.