Skapa ordning i kaoset

29 januari 2020 william_eriksson

Du kommer in på din nya kollegas kontor och slår dig nästan direkt för pannan. Bokhyllan är fullproppad med pärmar. Det här är uppenbarligen en viktig person med massa papper att hålla reda på. Men oordningen är en mardröm. Inte en enda av pärmarna är märkta. Hur ska han hitta rätt bland sina pärmar? Åh gode gud, förstår han inte att ordning är A och O? Ingen kan väl vilja jobba i sådant kaos! Anledningen till att det ser ut så här måste vara att kollegan inte har kunskapen eller resurserna för att märka sina pärmar på egen hand; han behöver ett tryckeri.

 

Etiketter är lösningen

Vilken tur, tänker du, att du har en lösning på det här problemet. Du bestämmer dig till och med för att göra det till innehållet i din arbetsdag att hjälpa din kollega på traven. Du har nämligen hört rykten om att det finns ett tryckeri med en särskild kvalitet på etiketter i Kalmar. Det måste vara någonting med vattnet i Kalmarsund, tänker du, som gör att de är sådana experter just där. Du surfar genast in på Alwi Grafiska AB:s och gör en beställning på 32 stycken etiketter, en för varje pärm. Jösses, vilken drömkollega du är!

 

 

Vett och etikett

Det är ju faktiskt bara rimligt att varje pärm ska ha en etikett, eller hur?. Egentligen borde man sätta etiketter på allting. Hur ska man annars veta vem någonting tillhör till exempel? Inte konstigt att världen ser ut som den gör. Kan ni tänka er hur tomma upphittat-lådorna skulle bli om vi satte etiketter på allt? Försvunna saker hade hittat hem direkt. Kanske lika bra att göra en större beställning hos tryckeriet när du ändå håller på. Tänk att du ska behöva göra allting själv. En sak är säker, hos tryckeriet görs det åtminstone skäl av talesättet vett och etikett!