Ta reda på mer med NKI undersökningar

07 september 2020 jonas_olsson

Det är underbart att leva, bo och verka i en demokrati där alla har laglig rätt att säga exakt vad de tycker och tänker. Det innebär att vi kan ifrågasätta makthavare, media och myndigheter utan att riskera några juridiska sanktioner som konsekvens. Det innebär dessutom att man kan bedriva journalistik och undersökningar och faktiskt ta reda på vad folk tycker på riktigt.  

I Sverige undersöks saker hela tiden. Scrollar man igenom till  Aftonbladet eller vilken kvällstidning som helst på Internet så brukar det alltid finnas en så kallad “poll” i samband med en artikel som innehåller någon slags konflikt. Det vill säga en fråga till läsaren som får rösta på det alternativ som stämmer bäst in. På så vis får man en inblick i hur ett mediums konsumenter sympatiserar i en särskild fråga, även om representativiteten kan ifrågasättas.  

En annan vanlig undersökning är en så kallad opinionsundersökning. Vanligen förknippar vi den med politiken när olika undersökningsbyråer gör preliminära mätningar med ett representativt urval för att få en antydan om hur de olika riksdagspartierna ligger till hos väljarna.  

 

 

Kundens åsikt väger tungt

Andra saker som man kan göra är till exempel så kallade “Nki undersökningar”. NKI står för “Nöjd Kund Index” och används för att ta reda på hur nöjda kunderna egentligen är med en produkt eller tjänst.  

Sådana är exempel på marknadsundersökningar. Inte sällan blir man uppringd från en representant från ett företag som ställer frågor om vilka produkter man använder, vilka man tycker bäst och sämst om och varför.  

Inte sällan får man svara på några korta bakgrundsfrågor för att företaget ska kunna se om en åsikt är vanligare i en grupp än en annan. Syftet med sådana typer av undersökningar är naturligtvis att företaget ska utvecklas. De är beroende av kunderna och måste lyssna på vad de har att säga.